Współczesne wyzwania społeczne
w Polsce i we Włoszech
W dniach 29.10 – 11.11.2023, 15 uczniów naszej szkoły pojechało do Włoch, by we współpracy z Istituto Salesiano Bearzi w Udine zrealizować projekt zatytułowany: „Współczesne wyzwania społeczne w Polsce i we Włoszech” o numerze 2023-1-PL01-KA121-SCH-000147023. Było to pierwsze przedsięwzięcie zrealizowane w ramach przyznanej I Liceum Ogólnokształcącemu im. Tadeusza Kościuszki w Łasku akredytacji Erasmus+ z Sektora Edukacja Szkolna.
W rekrutacji do projektu wzięli udział uczniowie wszystkich klas, od I do IV, ze wszystkich profili w roku szkolnym 2023/2024. Wyłonionych zostało 15 uczestników, w tym uczniów o zmniejszonych szansach edukacyjnych. Młodzieży towarzyszyło we Włoszech 2 nauczycieli, których rolą było wspieranie mentorskie oraz zapewnienie jej bezpiecznego uczestnictwa w wyjeździe. Dzięki przyznanej naszej szkole akredytacji, udział w projekcie był bezpłatny.
Program mobilności powstał w oparciu o zidentyfikowana w szkole potrzebę poszerzenia kompetencji uczniów w obszarze językowym, cyfrowym i społecznym poprzez pozyskanie szerszej wiedzy związanej ze współczesnymi wyzwaniami społecznymi Polski i Włoch. Przez 10 dni projektowych uczniowie polscy i włoscy skupiali się na zrozumieniu społeczeństw Polski i Włoch, poznawanie ich wyzwań, mocnych i słabych stron. Zadaniem było opracowanie analizy SWOT obu państw oraz przygotowanie bloga z wpisami odnoszącymi się do tematyki projektu. Dodatkowo, uczestnicy podsumowali pozyskaną wiedzę w broszurach przygotowanych w programie Canva.
Zajęcia realizowane podczas projektu:
– warsztaty cyfrowe w instytucji przyjmującej,
– warsztaty językowe w instytucji przyjmującej,
– wizyta w Cluster oraz Inocram S.R.L. zajmującym się przetwarzaniem odpadów i produkcją. Poruszono kwestie związane ze współczesnymi wyzwaniami społecznymi we Włoszech, obejmującymi dbanie o zrównoważony rozwój i ochronę środowiska,
– wizyta w OGS Państwowym Instytucie Oceanografii i Geofizyki Stosowanej w Borgo Grotta Gigante, gdzie uczestnicy zgłębiali wiedzę na temat misji pt. “Ryzyko katastrofy. Zrozumienie ryzyka katastrofy w celu stworzenia przygotowanych i odpornych społeczności”,
– wizyta w Regionalnej Centrali Ochrony Ludności w miejscowości Palmanova,
– zwiedzanie Udine z przewodnikiem z Istituto Bearzi, podczas którego poruszana była problematyka społeczna miasta.
W weekend uczniowie wzięli udział w opracowanym przez włoskiego partnera programie kulturowym. Pierwszym przystankiem było Muzeum Etnograficzne w Udine. To miejsce okazało się prawdziwą skarbnicą wiedzy o regionie Friuli-Venezia Giulia. Następnie odbyło się zwiedzanie miasta Gorizia, które leży na granicy dwóch krajów – Włoch i Słowenii będące doskonałym przykładem współistnienia różnych kultur i narodowości. Kolejny dzień to zwiedzanie Wenecji. Podczas naszego pobytu zwróciliśmy szczególną uwagę na aspekty życia społecznego i problemy, z którymi boryka się społeczność tego niezwykłego miasta.
Jak przebiegała mobilność?
Kliknij w obraz, by powiększyć.
Co udało nam się zaprojektować?
Tematyka projektu dotyczyła współczesnych wyzwań społecznych w Polsce i we Włoszech. Przeprowadziliśmy burzę mózgów, opracowaliśmy tematy postów w języku angielskim. Jesteście ciekawi efektów?
Nasze rezultaty możecie poznać klikając na link do bloga:
Wspólnie planowaliśmy treści, wygląd oraz zdjęcia do naszej broszury informacyjnej. Dopasowywanie materiałów graficznych do treści było jak układanie kolejnego ważnego kawałka projektu.