Katastrofy ruchu drogowego w Grecji
Katastrofy ruchu drogowego są powszechne na terenie całej Grecji jak i całego półwyspu Bałkańskiego i jego okolic. Cechują się one najróżniejszymi przyczynami, najczęściej jest to nadmierna prędkość, a także jazda pod wpływem alkoholu bądź środków odurzających. Kolejną, ważną przyczyną jest również zwiększony ruch turystyczny w dni wakacyjne. Według najnowszych danych WHO z 2020 roku, w wypadkach drogowych Grecja osiągnęła 0.86 procenta ogólnej liczby zgonów. Dotyczy to zarówno mieszkańców, jak i turystów zwiedzających ten kraj.
Katastrofa kolejowa
W wyniku zderzenia dwóch pociągów: towarowego oraz pasażerskiego, ubiegłego roku nocą z 28 lutego na 1 marca, nieopodal greckiej Larisy zginęły 43 osoby. Pociąg ten jechał z Aten do Salonik. Przyczyną tego wypadku był “tragiczny ludzki błąd”, w wyniku którego pociągi te ustawiły się na jednym torze, co spowodowało zderzenie i wykolejenie się ich wzajemnie. Aż 6 wagonów stanęło w płomieniach, a impet zderzenia odrzucił niektóre ofiary nawet na 40 metrów od miejsca zdarzenia. Ostatecznie aresztowano zawiadowcę stacji, a śledczy wciąż próbują ustalić, co spowodowało zmianę wzajemnego toru na kolizyjny.
Śmierć migrantów na statku
W dniu 14.06.2023 łódź przewożąca około 750 migrantów z Afryki. Statek zatonął nieopodal miasta Pylos u wybrzeży Grecji. Łódź miała dopłynąć do Włoch. Według ocalałych kuter był przeładowany oraz wyeksploatowany (silnik wyłączał się kilkukrotnie). Ocalały tylko 104 osoby. Znaleziono tylko 82 ciała oraz ponad 500 osób uznano za zaginione.
Tragedia lotnicza
Christos Mulas i Perikles Stefanidis – ci dwaj piloci zginęli w katastrofie lotniczej samolotu przeciwpożarowego w lipcu, 2023 roku we wtorek. Wydarzyło się to w miejscowości Platanisto, niedaleko miast Karistos na południu Grecji. Piloci rozbili się o górę podczas gaszenia pożaru, który pustoszył liczne lasy. Wszystko zaobserwowała kamera ERT.
Katastrofa Polaka w Grecji
Katastrofa lotnicza pod Malakasą miała miejsce 1 grudnia 1936 roku w pobliżu miejscowości Malakasa w Grecji, około 45 km na północ od Aten. Dziesięciomiejscowy samolot pasażerski PLL LOT Lockheed Electra w drugim etapie lotu kursowego przewoził pięciu pasażerów na trasie Warszawa – Ateny, z międzylądowaniem w Bukareszcie. Należał do grupy czterech egzemplarzy, które LOT zakupił na początku 1936 roku. W trakcie lotu samolot musiał obniżyć prędkość w górzystym terenie, ponieważ natrafił na mgłę między Salonikami a Atenami. Na wysokości około 1000 metrów dotarł do szczytu góry i spadł na ziemię, uderzywszy skrzydłem w drzewo. Sprawę katastrofy badała specjalna komisja państwowa. W katastrofie zginął zwycięzca II Krajowego Konkursu Awionetek z 1928 roku, pilot Józef Bargiel, który przebył ponad 500000 km lotów w komunikacji powietrznej. Ranny został A. Życzewski, radiotelegrafista, a pasażerowie nie odnieśli poważniejszych obrażeń. Polskie władze odznaczyły pilota Bargiela za jego pomoc poszkodowanym mieszkańcom Malakasy Brązowym Krzyżem Zasługi, a w Malakasie został postawiony pomnik upamiętniający jego imię.
Skutki wypadków drogowych
Wypadki drogowe w Grecji mogą mieć tragiczne skutki, w tym śmierć, poważne urazy i znaczne szkody materialne. W szczycie sezonu turystycznego lokalne służby ratunkowe muszą radzić sobie z dużym zapotrzebowaniem na interwencje.
W celu zmniejszenia liczby i skutków wypadków drogowych lokalne władze w Grecji podejmują szereg działań:
Poprawa infrastruktury drogowej: Możliwe jest poprawienie bezpieczeństwa poprzez modernizację dróg i lepsze oświetlenie.
Kampanie informacyjne i edukacyjne: podnoszenie świadomości kierowców na temat bezpieczeństwa drogowego poprzez prowadzenie kampanii skierowanych do nich.
Kontrole policyjne: Zwiększenie liczby kontroli prędkości, kontroli trzeźwości i większa kontrola przestrzegania przepisów ruchu drogowego, zwłaszcza w okresach szczytu ruchu turystycznego.
Podjęcie tych i innych działań jest niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom i turystom w Grecji. Lokalne władze nadal priorytetowo traktują bezpieczeństwo drogowe w trosce o dobro wszystkich użytkowników dróg.
Projekt został wykonany przez:
Aleksandra Koszyk, Wiktoria Suchecka, Julia Śmiałkowska, Mateusz Dobrowolski, Antoni Głaz, Piotr Kowalczuk