Współczesne wyzwania społeczne w Polsce i w Grecji
W dniach 22.04 – 03.05.2024, 21 uczniów naszej szkoły pojechało do Grecji, by wspólnie z uczniami 5 Lyceum Katerini zrealizować projekt zatytułowany: „Współczesne wyzwania społeczne w Polsce i w Grecji” o numerze 2023-1-PL01-KA121-SCH-000147023. W całości był on finansowany z budżetu przyznanego naszej placówce w ramach akredytacji Erasmus+, z sektora Edukacja Szkolna.
„Grecja, jak każdy kraj europejski, zmaga się z problemami społecznymi, wynikającymi z katastrof naturalnych czy związanymi z działalnością człowieka. Poniżej znajdziecie najpoważniejsze z nich. Chcemy przybliżyć Wam mniej jasną stronę życia w tym słonecznym pięknym kraju. Warto bowiem poszerzać swoją wiedzę nie zapominając jakie mamy wspólne cele w Europie: walczyć o naturę, wspierać wykluczonych i zapobiegać tragediom”. Tak brzmi wstęp do bloga przygotowanego przez uczniów szkół partnerskich przybliżający największe katastrofy (naturalne i w ruchu drogowym) oraz problemy społeczne występujące w Grecji. Uczniowie podeszli do tej problematyki z dużym zaangażowaniem. Wiedzę pozyskiwali poprzez uczestnictwo w wykładach z ekspertami, rozmowami z mieszkańcami kraju, zajęciami w terenie oraz pracą samodzielną, powiązaną z kształceniem umiejętności wyszukiwania i weryfikowania wiarygodności treści dostępnych w Internecie, a także ich przetwarzania na potrzeby stworzenia atrakcyjnego wizualnie i tematycznie bloga.
Dodatkowo uczniowie brali udział w warsztatach dotyczących tworzenia stron internetowych, podstaw user experience w obszarze funkcjonalności bloga oraz estetyki i doboru materiałów wizualnych. Zajęcia z podstawowych zasad komponowania tekstów i tworzenia ciekawych nagłówków zapewniło im wiedzę na temat współczesnych potrzeb Internautów.
Wzmocnienie kompetencji społecznych realizowane było dzięki współpracy oraz integracji polskich i greckich uczniów podczas wizyt naszej młodzieży w liceum w Katerini. Otwarta i przyjazna atmosfera przełożyła się na przebieg projektu i wysoką jakość wytworzonych rezultatów.
Tematyka bloga pozwoliła uczniom zagłębić się w zagadnienia trudne, ale uświadamiające, jak istotna jest postawa obywatelska, zarówno w przypadku niesienia pomocy osobom poszkodowanym, jak i wspierania ludzi narażonych na wykluczenie. Te kwestie są niezwykle istotne w Unii Europejskiej. Kierowanie się empatią i tolerancją stanowią jedne z najważniejszych jej wartości.
Z kolei kompetencje kulturowe uczestnicy wzmocnili uczestnicząc w ciekawym programie zaplanowanym na weekend, w dniach wolnych od zajęć. Ten czas służył również poszerzeniu wiedzy historycznej. Odbyły się lekcje historii Grecji z prawdziwego zdarzenia. Młodzież udała się do Starego Panteleimonu – greckiej wioski/skansenu. Zwiedziła ruiny zamku w Platamonas i wysłuchała ciekawego wykładu. Odbył się także typowo wypoczynkowy rejs na malowniczą wyspę Skiathos.
Jak wyglądały nasze zajęcia?
Kliknij w obraz, by powiększyć.
Co udało nam się zaprojektować?
Tematyka projektu dotyczy współczesnych wyzwań społecznych w Polsce i w Grecji.
Nasze rezultaty możecie poznać klikając na link do bloga:
Projekt numer 2023-1-PL01-KA121-SCH-000147023, finansowany jest przez Unię Europejską,
w ramach programu Erasmus+,
Akcja 1: KA121-SCH – Akredytowane projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej.
Gorąco zapraszamy do wzieciu udziału w rekrutacji
do projektu: “Współczesne Wyzwania Społeczne w Polsce i w Grecji” drugiej mobilności w ramach otrzymanej akredytacji programu Erasmus+ nr 2023-1-PL01-KA121-SCH-000147023, w sektorze Edukacji Szkolnej.
Mobilność zostanie zrealizowana w szkole przyjmującej, 5th General Lyceum of Katerini, z siedzibą przy ul. Ipirou 10, 60100 Katerini, Grecja, zgodnie z tzw. „Programem mobilności”, w wymiarze 6-8 godzin dziennie. Zajęcia będą mieć formę warsztatów terenowych, zajęć lekcyjnych, pracy w grupie.
Zgłoszenia można składać w dniach 06-08.03.2024
Rekrutacja rozpoczyna się z dniem 06 marca 2024 roku o godzinie 8:00
i kończy 08 marca 2024 o godzinie 16:00.
W rekrutacji mogą wziąć udział uczniowie klas I, II i III wszystkich oddziałów Szkoły, którzy posiadają ważny dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport).
W procedurze rekrutacyjnej wyłonionych zostanie 21 osób.
Celem głównym projektu
jest wzmocnienie kompetencji kluczowych uczestników:
w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, wielojęzyczności, cyfrowych, matematycznych oraz kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, kompetencji osobistych, społecznych i w zakresie uczenia się, a także kompetencji w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Poniżej zamieszczamy ważne dokumenty:
Załącznik nr 1 _ Formularz zgłoszeniowy ucznia
Załącznik nr 2 _ Instrukcja wypełnienia formularza zgłoszeniowego